Scheepvaart

Een kijkje aan boord van Ankie

Farmsum- Met dank aan Van Dam Shipping kon Eemshavenonline vandaag een kijkje nemen aan boord van het schip Ankie. Ankie ligt momenteel op de scheepswerf in Farmsum voor een vijfjaarlijks onderhoud. De vrachtruimen van het schip waren dan ook leeg en zo keek je vanaf een hoogte de diepe ruimen in.

Aan boord van het schip worden verschillende onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd om weer klaargestoomd te worden voor de volgende vijf jaar. Tevens wordt aan boord van het schip een zogenaamd Ballast Water Treatment System (BWTS) geïnstalleerd die voor 2024 verplicht is voor alle schepen.

Ballastwater aan boord van een schip zorgt ervoor dat het schip stabiliteit en evenwicht houdt. Ook blijft hierdoor de scheepsschroef onderwater wanneer het schip bijvoorbeeld leeg is. Echter wanneer schepen vanuit verre zeeën komen, kan het ballastwater ook zorgen voor verplaatsingen van schadelijke waterdieren die de biodiversiteit van andere wateren, zoals de Noordzee, kunnen ontregelen. Deze ontregeling van de biodiversiteit in de zeeën kan ook negatief effect hebben op de volksgezondheid. Met een Ballast Water Treatment System wordt het ingenomen ballastwater gezuiverd, zodat het niet meer schadelijk kan zijn voor andere delen van de wereld waar de schepen eveneens varen.

De Ankie is een schip van 89,99 meter lang en een breedte van 12,50 meter. Het schip is in 2007 gebouwd. Speciaal aan het schip is dat zij twee zogenaamde Ventifoil-systemen aan boord heeft van het Groningse bedrijf eConowind. Het Ventifoil systeem is een wind aangedreven voortstuwingssysteem. Het systeem is een vleugelvormig element dat gemonteerd wordt aan boord van een schip. De vleugel creëert een voorwaartse beweging wanneer er lucht omheen stroomt, net als een vliegtuigvleugel.
Echter de ‘vleugel’ van het Ventifoil systeem is dikker dan een normale vliegtuigvleugel. Bij het Ventifoil systeem is in de vleugel een ventilator geïnstalleerd en zijn er kleine gaatjes in het oppervlak van de vleugel gemaakt. De ventilator zorgt ervoor dat er lucht door die gaatjes wordt gezogen, waardoor er aan de buitenkant van de vleugel een luchtstroom ontstaat die rond de vleugel trekt. Hierdoor is de Ventifoil al bij lage snelheden efficiënt wat belangrijk is voor de scheepvaart. De Ventifoils kunnen opvouwen en roteren om hun eigen as. Dit zodat het vrachtruim altijd toegankelijk blijft en ze perfect gepositioneerd kunnen worden.

De Ventifoils zijn in januari 2020 geïnstalleerd en sinds dit jaar verlengt om te testen of de brandstofbesparingen nog verder kunnen oplopen.