Scheepvaart

Ankie maakt gebruik van voortstuwing door de wind

Eemshaven- Het schip Ankie lag vandaag afgemeerd in de Beatrixhaven. Het schip van de Groningse rederij Van Dam Shipping heeft januari van dit jaar een nieuw voorstuwingssysteem aan boord gekregen. Het zogenaamde Ventifoil-systeem van het tevens Groningse bedrijf eConowind.

Het Ventifoil systeem is een wind aangedreven voortstuwingssysteem. Het systeem is een vleugelvormig element dat gemonteerd wordt aan boord van een schip. De vleugel creëert een voorwaartse beweging wanneer er lucht omheen stroomt, net als een vliegtuigvleugel. Echter de ‘vleugel’ van het Ventifoil systeem is dikker dan een normale vliegtuigvleugel. Bij het Ventifoil systeem is in de vleugel een ventilator geïnstalleerd en zijn er kleine gaatjes in het oppervlak van de vleugel gemaakt. De ventilator zorgt ervoor dat er lucht door die gaatjes wordt gezogen, waardoor er aan de buitenkant van de vleugel een luchtstroom ontstaat die rond de vleugel trekt. Hierdoor is de Ventifoil al bij lage snelheden efficiënt wat belangrijk is voor de scheepvaart. De Ventifoils kunnen opvouwen en roteren om hun eigen as. Dit zodat het vrachtruim altijd toegankelijk blijft en ze perfect gepositioneerd kunnen worden.

De Ventifoils zijn in januari 2020 geïnstalleerd aan boord van het schip Ankie. Voor eConowind was dit de eerste bestelling van hun systeem. Tot nu toe generen de Ventifoils een besparing van vier- tot achthonderd liter stookolie per dag. Uiteraard is dit afhankelijk van de afmetingen van de schepen. Echter denkt eConowind dat de besparing kan oplopen van 8 tot 10%.

Het schip Ankie heeft een lengte van 89,99 meter, een breedte van 12,50 meter en een diepgang van 5,20 meter.

Bron informatie: Van Dam Shipping en eConowind

Translate