Scheepvaart

RoRo schip New Amsterdam van Defensie maakt eerste reis vanaf Eemshaven

Eemshaven- Al in januari van dit jaar werd bekend dat Defensie voor de komende tien jaar een Roll-on Roll-off schip ging charteren van TransProCon. Dit voor het zeetransport van de militaire missies. Voorheen huurde Defensie altijd schepen, echter vanwege schaarste in de markt en stijgende prijzen werd dit telkens moeilijker.

Per vandaag is dan ook officieel het RoRo schip New Amsterdam in gebruik genomen. Niet alleen is het schip omgedoopt met een nieuwe naam, voorheen Finnmerchant, ook de thuishaven is verandert naar Soesterberg. De naam, thuishaven en tevens de logo van de Defensie Verkeers- en Vervoersorganisatie pronken inmiddels op het blauwe schip.

De New Amsterdam is zo ingericht dat het schip ruim 200 container en 300 voertuigen van gemiddeld zes meter lang kan vervoeren tegelijkertijd. Middels het schip worden de verschillende eenheden ondersteund bij oefeningen en uitzendingen, dit voor het verschepen van het materiaal. Het schip is uitgerust met een kraan die ruim 40.000 kilo aan materiaal kan hijsen en de deken zijn verstevigd zodat zwaar materiaal, als Boxers, gevechtsvoertuigen of pantserhouwitsers geladen kunnen worden.

Vanuit de Eemshaven vertrok de New Amsterdam aan haar eerste echte reis voor Defensie. Het schip zet koers naar de haven van Klapeida in Litouwen. Hier zitten Nederlandse militairen van de enhanced Forward Presence (eFP). Aan boord zijn containers vol goederen en rollend materieel voor de volgende rotatie van de eFP.

De New Amsterdam heeft een lengte van 193 meter, een breedte van 26 meter en een huidige diepgang van 5,30 meter. Rond half zeven vanavond verliet het schip de Eemshaven.

Informatie: Defensie 

Translate