HavenonlineProjecten

Jan de Nul gaat twee nieuwe Duitse windparken bouwen vanuit Eemshaven

Eemshaven- Jan de Nul gaat twee nieuwe Duitse windparken bouwen vanaf het terrein van BOW Terminal in de Eemshaven, zo maakte BOW vandaag bekend in een persbericht.

De windparken Gode Wind 3 en Borkum Riffgrund 3 zijn de twee nieuwste windparken welke gebouwd gaan worden in het Duitse deel van de Noordzee. Het windpark Gode Wind 3 met een capaciteit van 242 megawatt en Borkum Riffgrund 3 met een capaciteit van 900 megawatt. De windparken zijn beide eigendom van het Deense bedrijf Ørsted Wind Power A/S. De verwachting is dat de windparken begin 2025 gereed zijn voor gebruik. Eenmaal operationeel zullen de windparken genoeg elektriciteit opwekken om 1,2 miljoen Duitse huishoudens van stroom te voorzien.

De beide windparken worden voorzien van Siemens Gamesa turbines van 11 megawatt. Dit houdt in dat Jan de Nul verantwoordelijk gaat zijn voor het transport en de installatie van maar liefst 107 monopile funderingen, waarvan 106 voor de windturbines en één voor het offshore substation, inclusief bijbehorende topside. Elke monopile weegt ongeveer 1500 ton.

In het windpark zal een nieuw soort monopile gebruikt gaan worden waardoor er geen tussenstuk (transition piece) benodigd is tussen de fundering en de turbine. Tevens zal Jan de Nul zorgdragen dat voor de installatie van de monopiles erosiebescherming wordt aangebracht bij alle monopile locaties.

Voor de installatie van de fundaties gaat Jan de Nul hun nieuwste schip, de Les Alizés, inzetten. Het schip is op 29 januari vertrokken vanaf de bouwwerf in Singapore en op dit moment onderweg naar Europa. Het schip is een drijvende kraanschip welke met gemak de zwaarste funderingen voor windturbines in één trip naar de installatielocatie kan brengen. Het schip is uitgerust met de nieuwste technieken als het gaat om het filteren van uitlaatgassen. Hierdoor is de Les Alizés het eerste zeevarende installatieschip met extreem lage emissies.
Het schip is een echt bakbeest met een lengte van 236 meter, een breedte van 52 meter en een diepgang van 6,90 meter.

Het terrein van BOW Terminal, gelegen aan de Beatrixhaven, biedt opslag voor de fundaties van het project. Het terrein van BOW was altijd gelegen aan de Wilhelminahaven, echter vanwege de komst van de LNG-terminal is dit terrein voor meerdere jaren verhuur. BOW heeft dan ook de locatie aan de Beatrixhaven in korte tijd kunnen ontwikkelen. Tijdens het project zullen de logistieke activiteiten op het terrein door Q3 Heavy Lift worden verzorgd.

Bron tekst: Persbericht BOW + persbericht Jan de Nul
Bron foto: persbericht Jan de Nul

Translate