Scheepvaart

Twee nieuwbouwschepen afgemeerd in Eemshaven

Eemshaven- Beide nog strak in de lak en bezig met de laatste werkzaamheden alvorens de eerste reis van start gaat. Op dit moment liggen twee nieuwbouwschepen afgemeerd in de Eemshaven. Eén in de Beatrixhaven en de andere in de Julianahaven.

Afgelopen maandag kwamen Ulvik en de Arklow Cove gelijktijdig over het Eemskanaal om koers te zetten richting het zoute water. De nieuwbouwschepen werden over het kanaal begeleid door sleepboten. Eenmaal aangekomen in de Delfzijl en de Eemshaven was het tijd voor de schepen om proefvaarten te maken, met zoutwater onder de kiel.

De Ulvik is bouwnummer 711 van de Royal Bodewes werf in Hoogezand, welke op 6 mei te water werd gelaten. Het schip is een zogenaamde zelflossende cement carrier, gebouwd voor de rederij Eureka Shipping. De Ulvik heeft een lengte van 90 meter, een breedte van 13 meter en een huidige diepgang van 3,80 meter.

Bouwnummer 432 voor de Ferus Smit werf is de Arklow Cove. Dit schip is op 11 juni te water gelaten op de werflocatie in Westerbroek. De Arklow Cove is het negende schip in een reeks van 10 schepen die Ferus Smit bouwt voor Arklow Shipping uit Ierland. Het schip heeft een maximaal ruimvolume van 220.000 cut en een laadvermogen van meer dan 5000 ton draagvermogen in het ruim. Tevens beschikt het schip over een 1A ijsklasse-notatie. De aandrijving geschied middels een MaK-motor van 1740 kW.
De Arklow Cove heeft een lengte van 87 meter, een breedte van 15 meter en een huidige diepgang van 4 meter.

 

Translate