Scheepvaart

Mega kraanschip Jan de Nul voor het eerst in Nederland

Eemshaven- Indrukwekkend groot, zo kan het nieuwste kraanschip van Jan de Nul, de Les Alizés, zeker omschreven worden. Donderdagochtend kwam het kraanschip voor het eerst aan in een Nederlandse haven, de Eemshaven. Vanuit hier begint het schip aan haar allereerste project na de oplevering. De Les Alizés staat dan ook nog een hele klus te wachten, met de installatie van maar liefst 107 monopile fundaties voor de windparken Gode Wind 3 en Borkum Riffgrund 3.

De Les Alizés wordt omgeschreven als een ”offshore installatieschip van de nieuwste generatie”. Het schip zal met name ingezet worden voor de bouw en ontmanteling van windparken, maar ook ontmantelingswerkzaamheden in de olie- en gassector. Voor de windsector is het schip zo gebouwd dat het XXL-windturbineonderdelen kan vervoeren en installeren op zee. Waar de meeste kraanschepen voorzien zijn van poten om zich in de zeebodem te positioneren, de Les Alizés doet al deze zware hijswerkzaamheden allemaal drijvend.

Naast dat het schip immens is, met een kraan die maar liefst 5.000 ton kan tillen, heeft Jan de Nul ook innovatieve uitrustingen aangebracht aan boord van het schip. Zo heeft de kraan een Universal Quick Connector, waarmee sneller en veiliger kan worden gehesen. Ook heeft het schip een volledige geautomatiseerd monopile-installatiesysteem, om de windturbine fundaties ook te kunnen plaatsen in slechtere weersomstandigheden. Naast al deze efficiënte oplossingen, is het schip tevens ook nog hybride aangedreven en is er mogelijkheid om op biodiesel te varen.

Nu de Les Alizés gearriveerd is in de Eemshaven kan de bouw van de twee windparken beginnen. De eerste monopiles zijn door de Eemshaven gereden, zodat deze klaarliggen om geladen te worden. De Les Alizés heeft een lengte van 236 meter, een breedte van 52 meter en een diepgang van 6,90 meter.

Translate