Scheepvaart

IJsbrekers actief om vaarweg Lemmer-Delfzijl open te houden

Burgum- Iedereen geniet volop van de schaatspret in Nederland, vandaag was dan ook de laatste winterse schaatsdag want maandag zal de dooi invallen. Met voor morgen al een code rood afgegeven vanwege verwachtte ijzel.

Even geen Eemshaven, maar een uitstapje naar Friesland om een kijkje te nemen bij het Prinses Margrietkanaal. Hier zijn volop ijsbrekers actief om de hoofdvaarweg tussen Lemmer en Delfzijl open te houden voor de scheepvaart. Het kanaal heeft te maken met behoorlijke ijsgroei, door de scheepvaartbewegingen breken de schotsen en stapelen deze zich op. De binnenvaart die over deze vaarweg gaat, heeft niet altijd de kracht om zelfstandig door de dikke laag ijs te komen. Hierom heeft Rijkswaterstaat op het traject meerdere ijsbrekers ingezet. De ijsbrekers zijn vaak kleinere sleep of duwboten die de capaciteit hebben om door het ijs te gaan. De binnenvaart vaart dan vaak in konvooi achter de ijsbrekers aan, zodat de weg vrij wordt gemaakt.

Het open houden van de vaarweg tussen Lemmer en Delfzijl heeft uiteraard ook invloed op de Eemshaven. Via deze vaarweg en daarna de Eems, komen vele binnenvaartschepen ook naar de Eemshaven. Mocht de vaarweg Lemmer-Delfzijl dicht zijn, vanwege ijsgroei, zullen deze schepen de Eemshaven niet meer kunnen bereiken.

Op het Prinses Margrietkanaal werd ook een bekende gespot, de Gruno III van Bijma sleepdiensten. De sleepboot werd ingezet tussen de sluis bij Gaarkeuken en Terherne. Daarnaast voer op dit traject ook de sleepboot Ferry Jo. De verschillende ijsbrekers die varen tussen Lemmer en Delfzijl zijn dag en nacht bezig om de vaarweg open te houden.

Translate