De haven

Met de officiële opening in 1973, zou de Eemshaven de haven van Delfzijl achterna gaan in de chemische industrie. Echter kwam daar de oliecrisis van de zeventigerjaren die roet in deze plannen gooide. De ontwikkeling van de Eemshaven stond dan ook enkele jaren stil. Toch kwam uiteindelijk in 1976 het eerste bedrijf naar de haven, de veerdienst naar Borkum. In 1978 werden de ontwikkelingen voortgezet en werd gestart met de bouw van een 600 meter lange kade. Inmiddels is de haven uitgebreid en is het totaal aan kade maar liefst 5293 meter. 

De Eemshaven kent vier havenbekkens genaamd: Emmahaven, Wilhelminahaven, Julianahaven en Beatrixhaven. 

Emmahaven
Lengte:  500 meter                       Breedte:  110-150 meter            Diepgang:  7,50 meter    

Julianahaven                                   Lengte:  1200 meter                       Breedte:   200-250 meter             Diepgang:  11,50 meter

Wilhelminahaven
Lengte:  1200 meter  
Breedte: 275-300 meter
Diepgang:  15 tot 17 meter

Beatrixhaven                              Lengte:  1200 meter
Breedte:  110-150 meter
Diepgang:  7,50 meter

Met de unieke ligging aan de Eems en de Waddenzee, de directe verbinding met de Noordzee, een vaarroute zonder obstakels zoals sluizen en de diepte van de haven, kenmerkt de Eemshaven zich als diepzeehaven. Schepen kunnen de haven binnenkomen met een diepgang van maximaal 14 meter, dit afhankelijk van de ligplaats.

De Eemshaven wordt gezien als energiehaven. Een derde van de geproduceerde energie in Nederland komt uit de Eemshaven en daarom speelt de Eemshaven nationaal dan ook een groot belang in de energievoorziening. Naast dat de haven drie energiecentrales tot haar beschikking heeft, wordt ook nog energie opgewekt middels zonne- en windenergie. Met maar liefst 110 windturbines in en rondom de haven, is de Eemshaven één van de grote windparken op het vaste land van Nederland. 

Niet alleen wordt er stroom op land opgewerkt, de Eemshaven is ook het punt waar drie onderzeese elektriciteitskabels aanlanden. 
Middels de NorNed-kabel wordt stroom getransporteerd tussen Nederland en Noorwegen. Naast de NorNed-kabel is sinds 2019 ook de COBRA-cable operationeel, waarbij stroom tussen Denemarken en Eemshaven wordt getransporteerd. Beide kabels hebben een capaciteit van 700 megawatt en hebben als doel om duurzame energie tussen de landen te delen, wanneer er een tekort of overschot is. In de converterstations in de Eemshaven wordt de gelijkstroom omgezet in wisselstroom om zo de elektriciteit op het net te kunnen gebruiken.
Naast deze twee overzeese kabels is de Eemshaven ook het aanlandingspunt van het Nederlandse windpark Gemini. Het windpark heeft een capaciteit van 600 megawatt dat wordt opgewerkt door middel van 150 windturbines. De opgewerkte energie wordt vanuit het windpark getransporteerd als 280 kilovolt en in het hoogspanningsstation in de Eemshaven omgezet naar 380 kilovolt, zodat de elektriciteit het stroomnet op kan gaan. Het windpark kan hiermee circa 900.000 huishoudens van stroom voorzien. 

Sectoren
De Eemshaven kenmerkt zich door een grote variatie aan bedrijven en activiteiten.
De activiteiten in haven kunnen simpelweg ingedeeld worden in de volgende sectoren, offshore wind, energie, agribusiness, rest- en bouwstoffen, tankopslag, data, toerisme en LNG. 
Op de bedrijvenpagina worden de verschillende sectoren verder toegelicht.

Offshore wind
Met een zeer gunstige liggen ten opzichte van de windparken in het Duitse deel van de Noordzee, heeft de Eemshaven zich de laatste jaren ontwikkeld tot een offshore-wind haven. Vanuit de haven zijn inmiddels 22 windparken gebouwd en worden maar liefst 4 onderhouden.

Rest- en bouwstoffen
Bedrijven Theo Pouw, Cement Sales, Holemans en RWE zijn actief in deze sector. Pouw voor de productie van beton, maar ook verwerking van verontreinigde grond. Cement Sales voor de productie en op-en overslag van witte cement. 
Holemans voor de op- en overslag van verschillende bouwstoffen, zoals stenen en zand. Bij de energiecentrale RWE komen de restproducten gips en vliegas vrij, welke in de bouwsector worden gebruikt.

Data
De zekerheid van energie, zeewind en een verbinding met open water zijn de factoren waarom datacentrums naar de Eemshaven komen.
QTS heeft één locatie in de haven en is inmiddels aan het uitbreiding met een extra locatie.
Google is daarnaast de belangrijkste speler qua data, met het grootste datacentrum van Europa gevestigd in de Eemshaven.

LNG
De EemsEnergyTerminal bestaat uit twee drijvende terminals, waarin de LNG wordt verwerkt om vanuit daar het net op te gaan. De terminal is gerealiseerd vanwege de onzekere gaslevering door de oorlog met Rusland.

Agribusiness
Drie bedrijven in de haven zijn actief in de sector agribusiness, Holland Malt, Sealane, Eemshaven Sugar Terminal. Mouterij Holland Malt produceert mout en verzorgd hiervan de op- en overslag.
Sealane kenmerkt zich door vrieshuizen voor de op- en overslag van diepgevroren vis. Eemshaven Sugar Terminal verzorgt de op- en overslag van suiker.

Toerisme
Ondanks dat de Eemshaven zich kenmerkt als industriehaven, vindt er toch een klein deel toerisme plaats. De veerverbinding naar Borkum was het eerste bedrijf dat zich vestigde in 1976 en het bedrijf AG Ems is tot op heden nog steeds actief.

Tankopslag
Het bedrijf Vopak heeft elf tanks in de Eemshaven met een strategische voorraad van brandstoffen.

Meer informatie over de verschillende onderwerpen, klik op de verschillende knoppen.