Scheepvaart

Scheepvaart heeft het zwaar tijdens storm: tanker op drift voor Nederlandse kust

Eemshaven- Storm Amy raast over land en zee. De scheepvaart heeft het zwaar, schepen welke voor anker lagen zijn gaan varen om het iets comfortabeler te krijgen aan boord en schepen welke de golven trotseren naar hun volgende bestemming, hebben vooral moeite om richting het oosten te varen. De snelheid neemt af en bij kleinere schepen komt deze soms niet eens boven de vier knopen.

Voor de kust van IJmuiden is vanavond een tanker op drift geraakt. Het schip is momenteel ”not under command”, wat inhoudt dat het schip geen mogelijkheid meer hoeft om te manoeuvreren. Het schip meldde zich rond half acht bij de Nederlandse Kustwacht, waarna al snel de KNRM van IJmuiden en Scheveningen werd gealarmeerd, met daarbij twee Kustwachthelikopters en het Kustwachtvliegtuig. Ook werd het operationeel team van de Kustwacht gealarmeerd. Dit team wordt ingezet bij grotere incidenten op de Noordzee. Op het moment van alarmeren lag het schip op 37 kilometer west van IJmuiden.

Het schip welke op drift is geraakt, betreft de Eva Schulte. Een chemicaliëntanker met een lengte van 145,15 meter, een breedte 23,28 meter en een diepgang van 8,40 meter. Het schip heeft problemen gekregen met de hoofdmotor, waardoor het schip niet meer te besturen is. Het schip ligt momenteel op één anker, maar met de huidige weersituatie is het de vraag of dit anker het houdt.

De noodhulpsleper Multraship Protector is inmiddels ter plaatse. Dit schip ligt dag en nacht op zee om zo snel mogelijk een schip in problemen te kunnen assisteren. Tezamen met de noodhulpsleper Guardian, die momenteel boven Texel ligt, liggen de beide schepen altijd standby bij slecht weer. De Kustwachthelikopter vanuit Zeeland is ter plaatse geweest en de helikopter uit Den Helder staat standy in de haven van IJmuiden voor eventuele evacuatie. Reddingsboot NH1816 uit IJmuiden is uitgevaren, maar is vanwege de weersomstandigheden teruggegaan. De reddingsboot Kitty Roosmale uit Scheveningen is wel ter plaatse bij de tanker.

Twee uur later heeft het schip de hoofdmotor nog niet weer aan de praat gekregen. Het schip koerst, met een geringe snelheid door stroming en wind, dan ook af op het windpark Hollandse Kust Zuid, waar de tanker om 21:15 uur nog maar één mijl bij vandaan was. Om 21:40 uur heeft de Kustwacht officieel de opdracht gegeven aan de EVA Eva Schulte om een sleepverbinding te maken met de Multraship Protector. De opstandigheden zijn hiervoor echter erg lastig, met golven van vijf meter. De KNRM assisteert bij het maken van de verbinding. Inmiddels heeft de Kustwacht ook een liveblog geopend.

Update 22:40: de Eva Schulte is geladen met stookolie.
Update 23:10: De Multraship Protector is erin geslaagd om een sleepverbinding te maken met de Eva Schulte. De tanker zal nu door de Multraship Protector van het windmolenpark worden afgetrokken.

Foto: MarineTraffic / Seelemann

Translate