Scheepvaart

Proefvaart Münsterland op LNG goed verlopen

Emden/Delfzijl- Net voor de kerst heeft de MS Münsterland de eerste proefvaart gedaan, nadat het schip omgebouwd is om op LNG te kunnen varen. De proefvaart is positief verlopen.

Bij de proefvaart werden diverse technieken getest. Zo werd er voor het eerst gevaren met de nieuwe brandstof LNG (Liquefied Natural Gas) en werd de nieuwe installatie in de machinekamer in gebruik genomen. “Dat is altijd een spannend moment,” aldus AG “EMS”- inspecteur Claus Hirsch. In het nieuwe achterschip zijn alle componenten van de nieuwe aandrijfinstallatie ondergebracht: de gastank, generatoren, elektrische aandrijfmotoren, de Azignel-propellers en de hulpaggregaten. “Nu kunnen we gaan finetunen, en de afzonderlijke componenten perfect op elkaar afstemmen,” vervolgt Hirsch. Ook kapitein Dirk Saathoff is blij: “De vaareigenschappen en de wendbaarheid van het 15 meter langere schip zijn heel goed.”

Net zoals eerder op de MS “Ostfriesland” is gebruik gemaakt van een LNG-tank type C. Deze bestaat uit een binnentank en een buitentank die extra bescherming biedt. Door vacuumisolatie tussen de beide tanks ontstaat een consistente omgevingsverhouding. LNG wordt namelijk bij -162° C en een druk van 5 bar opgeslagen. Het formaat van de speciale tank is nieuw, want anders dan bij MS “Ostfriesland”, die over een geometrisch volume van 45 m³ beschikt, heeft de tank van MS “Münsterland” een inhoud van 53 m³. Door de binnendiameter van de binnentank te vergroten en de isolatiewaarde te verbeteren, ontstond een groter volume en kon met een dunnere laagdikte worden volstaan. “We konden de gasventielunits (GVU’s) nu in de tankruimte onderbrengen. Daarmee besparen we ruimte in de machinekamer,” licht projectleider Michael Baumfalk toe.

MS “Münsterland” is het derde schip in de AG “EMS”-groep dat met het milieuvriendelijke LNG wordt aangedreven. De afkorting LNG staat voor Liquefied Natural Gas. Dit gas bestaat uit methaan en wordt gekoeld tot -162° C. Met LNG is het mogelijk om stikstofoxide en zwaveloxide met 90% te verminderen en kooldioxide met 20%. Fijnstof wordt zelfs vrijwel volledig vermeden. “In de EU worden wij een First Mover genoemd, en dat willen we graag zo houden. Daarom willen we niet alleen de eerste zijn die inzetten op LNG, maar dit ook consequent doorontwikkelen,” aldus AG “EMS”-directeur Dr. Bernhard Brons. MS “Münsterland” wordt tegen eind januari terug verwacht en gaat in de toekomst weer op de route Eemshaven – Borkum varen.

Het Duitse Ministerie voor Verkeer en Digitale Infrastructuur heeft opdracht gegeven voor dit project in het kader van de transformatie van de mobiliteits- en brandstofstrategie van de bondsregering (MKS). Deze stimuleringsmaatregel wordt gecoördineerd door NOW GmbH.

Bron: Persbericht AG Ems Borkumlijn

Foto uit het Eemshavenonline archief