Nieuwe catamaran AG Ems wordt verscheept naar Duitsland
Singapore- De nieuwe catamaran van het Duitse bedrijf AG Ems, de Nordlicht II, is in Singapore succesvol op het zwareladingschip Paula van SAL Heavy Lift geladen. In juni van dit jaar heeft het schip meerdere proefvaarten uitgevoerd en inmiddels is het schip klaar om te worden opgeleverd aan diens eigenaar AG Ems. Ook wel bekend van de veerboot naar Borkum.
De Nordlicht II zal straks gaan varen vanuit Emden, waar vandaan de huidige catamaran Nordlicht ook vaart. Echter zal de Nordlicht II ook worden ingezet vanuit Cuxhaven voor tochten naar Helgoland. De eerste tochten zullen dit jaar ook nog plaatsvinden.
De catamaran is gebouwd in het Indonesische Batam waarna het overgebracht is naar Singapore. Op de werf in Singapore werd de eindapparatuur geïnstalleerd en werden proefvaarten uitgevoerd. De Nordlicht II is voor de werf een pronkstuk, want het schip zit vol met techniek en heeft een exclusieve inrichting. Veel van de gebruikte materialen aan boord komen vanuit Europa, waaronder Duitsland. Onder meer de MAN-motoren en vloerbedekking zijn speciaal ontworpen voor de Nordlicht II.
Aan boord vindt men verwijzingen naar de Waddenzee of de traditionele veerboten die worden uitgebeeld middels muurafbeeldingen. Het schip heeft maar liefst 450 zitplaatsen in drie salons, verdeeld over twee dekken. Op het hoofddek zijn 243 zitplaatsen in de Comfort Class en op het bovendek 207 zitplaatsen voor de Captains Class. Hiervan zijn 96 zitplaatsen beschikbaar aan tafels. In de toekomst zal aan boord on-site service worden aangeboden, maar gastronomische services zijn al beschikbaar voor alle dekken. Naast de stoelen op de binnendekken zijn er ook 54 zitplaatsen beschikbaar op het open zonnedek.
Het schip is uitgerust met twee MAN 175 D-motoren met een motorvermogen van 2 x 2.960 kilowatt. Met een snelheid van 34 knopen (bijna 65 kilometer per uur) kan het schip in iets meer dan een uur van Cuxhaven naar Helgoland varen. Wanneer er golven staan op zee, zorgt een bewegingsdbempingssysteem voor stabilisatie.
Bron tekst + foto’s: Persbericht AG Ems