Scheepvaart

Nieuwbouw Annika Braren van de werf naar de Eemshaven

Eemshaven- Bouwnummer 731 voor de werf van Royal Bodewes in Hoogezand begon vandaag aan haar eerste reis. Het schip met de naam Annika Braren is dinsdag vanuit Hoogezand, via het Eemskanaal, richting Delfzijl gesleept. Door de zeesluis en het schip kon voor de eerste keer zoutwater voelen onder de kiel. De Eems op om hier de gehele dag proefvaarten te maken en verschillende testen uit te voeren.

Dinsdagavond om half 9 kwam het schip de Eemshaven binnen om daar af te meren in de Beatrixhaven. De Annika Braren zal vanuit hier nog meerdere proefvaarten gaan maken, voordat het schip opgeleverd kan worden aan de Duitse rederij Rörd Braren. De Annika Braren heeft een lengte van 86 meter lang, breedte van 15 meter en een diepgang van 6,35 meter. Het schip, met de Finse ijsklasse 1A heeft een laadvermogen van 5035 ton.

Bij de Annika Braren is ook gedacht aan het verminderen van het brandstofverbruik. Een zogenaamde rotor zal op het schip worden gezet om het Magnus-effect te creëren, wat inhoudt dat het schip als het ware zeilt op de wind. Verder is het schip uitgerust met een ballastwater behandelingssysteem en een schroefas die olievervuiling voorkomt. Een vermogen van 1850KW wordt opgewekt door de Caterpiller / MaK-hoofdmotor die werkt op gasolie. Het schip kan een snelheid van maximaal 12,5 knopen halen.

Translate