MS Münsterland doorstaat succesvol de derde testvaart
Eemshaven- Bij de veerboot Münsterland wordt nog steeds druk gewerkt om het schip weer in de vaart te krijgen. Het schip wordt momenteel omgebouwd om op LNG te kunnen gaan varen. De eerste testen waren tijdens kerst vorig jaar en die zijn destijds al goed verlopen. Het schip heeft deze week een derde proefvaart achter de rug en de ombouwwerkzaamheden van de Borkum-veerboot zijn dan ook bijna klaar.
De Münsterland wordt ingezet op de lijndienst tussen de Eemshaven en Borkum en verwacht rond Pasen weer terug te komen in de Borkum dienstregeling. Ook de wendbaarheid van het 15 meter langere schip is overtuigend genoeg om het schip weer in de vaart te nemen. Zowel bij de ro-ro passagiersbruggen in Emden en de Eemshaven kan probleemloos worden aangeleverd. Ook voldoet het schip inmiddels weer aan alle noodzakelijk klasse-eisen, wat rest is nog een paar puntjes op de i.
Net zoals eerder op de MS “Ostfriesland” is gebruik gemaakt van een LNG-tank type C. Deze bestaat uit een binnentank en een buitentank die extra bescherming biedt. Door vacuumisolatie tussen de beide tanks ontstaat een consistente omgevingsverhouding. LNG wordt namelijk bij -162° C en een druk van 5 bar opgeslagen. Het formaat van de speciale tank is nieuw, want anders dan bij MS “Ostfriesland”, die over een geometrisch volume van 45 m³ beschikt, heeft de tank van MS “Münsterland” een inhoud van 53 m³. Door de binnendiameter van de binnentank te vergroten en de isolatiewaarde te verbeteren, ontstond een groter volume en kon met een dunnere laagdikte worden volstaan.
MS “Münsterland” is het derde schip in de AG “EMS”-groep dat met het milieuvriendelijke LNG wordt aangedreven. De afkorting LNG staat voor Liquefied Natural Gas. Dit gas bestaat uit methaan en wordt gekoeld tot -162° C. Met LNG is het mogelijk om stikstofoxide en zwaveloxide met 90% te verminderen en kooldioxide met 20%. Fijnstof wordt zelfs vrijwel volledig vermeden.
Het Duitse Ministerie voor Verkeer en Digitale Infrastructuur heeft opdracht gegeven voor dit project in het kader van de transformatie van de mobiliteits- en brandstofstrategie van de bondsregering (MKS). Deze stimuleringsmaatregel wordt gecoördineerd door NOW GmbH.
Bron: Persbericht AG Ems