Scheepvaart

Jan de Nul bunkert 100% biobrandstof in Eemshaven

Eemshaven- Alle meerdere malen zijn de baggerschepen Kaishuu en Alexander Von Humboldt in de Eemshaven geweest voor bunkeren. Beide schepen zijn werkzaam in de Noord-Duitse zeehaven Hamburg en varen inmiddels uitsluitend op biobrandstof. Het is voor het eerst in Duitsland dat schepen uitsluitend op biobrandstof van de tweede generatie varen, voor onderhoudsbaggerwerken in een zeehaven. Deze brandstof bevat geen aardolie, maar verwerkte plantaardige afvalolie als grondstof. Duurzaam en circulair.

Jan De Nul Nassbaggerei und Wasserbau GmbH heeft in het kader van een Europese gunningsprocedure een belangrijke opdracht voor onderhoudsbaggerwerken in de haven van Hamburg toegewezen gekregen. Twee hopperzuigers, de Kaishuu en de Alexander von Humboldt, zullen deze baggerwerken tussen juni en december 2021 uitvoeren en zo de toegankelijkheid van talrijke belangrijke terminals in de haven van Hamburg verzekeren.

Dankzij het gebruik van biobrandstof tijdens deze baggerwerken wordt ook de uitstoot van fijnstofdeeltjes en zwavelverbindingen aanzienlijk verminderd, aangezien de verbranding veel efficiënter verloopt dan met conventionele dieselbrandstof.

Om de toegankelijkheid van de haven van Hamburg en zijn terminals te waarborgen, moet er gebaggerd worden. Dit is de enige manier om goederen tot ver in het achterland te kunnen vervoeren met zeeschepen, die bijzonder milieuvriendelijk zijn in vergelijking met andere transportmiddelen. Vele honderden kilometers die niet per vrachtwagen of trein hoeven te worden afgelegd, leveren een belangrijke bijdrage aan de bescherming van het klimaat.

Wereldwijd behoren onderhoudsbaggerwerken tot de belangrijkste agendapunten van grote zeehavens. Het feit dat deze belangrijke taak nu op een duurzamere manier kan worden uitgevoerd, is een mijlpaal aangezien met de genomen maatregelen dit jaar alleen al ongeveer 45.000 ton CO2 bespaard wordt.

Er bestaat nog geen contractuele verplichting om klimaat neutrale brandstoffen te gebruiken omdat deze momenteel niet beschikbaar zijn in Noord-Duitse zeehavens. De schepen varen daarom regelmatig naar Eemshaven in Nederland om deze brandstof op te halen.

Bron: Jan de Nul

Translate