Scheepvaart

Glomar Worker aan de slag op DolWin traject

Eemshaven- Vorig jaar maart heeft Glomar Offshore twee offshore support schepen gekocht van de rederij Bourbon, de schepen met de namen Bourbon Arethuse en Bourbon Amilcar. Beiden schepen werden vorig jaar mei middels een zware lading schip naar Nederland gebracht. Bij Texel is dit schip afgezonken en zijn beide schepen gelost. De Bourbon Artehuse is inmiddels al volledig operationeel voor Glomar, met de nieuwe naam Glomar Worker.

De Glomar Worker heeft in Polen onderhoud ondergaan en het schip is voorzien van de nieuwste apparatuur. Het schip is gebouwd als platform supply schip met een dekoppervlakte van 377 vierkante meter. Daarnaast heeft het schip een kraan, een positioneringssysteem en kan het accommodatie bieden aan 44 personen. Het schip heeft een lengte van 58,70 meter, een breedte van 15,70 meter en een diepgang van 4,70 meter.

Het schip zal met name ingezet worden voor hijs- en installatiewerkzaamheden tot een diepte van 2100 meter. Daarnaast inspecties middels een ROV (Remote Operated Vehicle, een robot dat ingezet wordt als duikvaartuig) of duikwerkzaamheden middels duikers. Ook kan het schip onderzoekswerkzaamheden uitvoeren of kan het dienen als drijvend hotel.

Momenteel is de Glomar Worker aan het werk in het Dolwin traject, onder meer bij het offshore omschakelingsstation DolWin Beta. DolWin Beta is het tussenstation voor meerdere windparken, waar de opgewekte energie van de windturbines op binnen komt. Vanuit DolWin Beta wordt de stroom omgezet en naar het land vervoert. Vanuit converter platform DolWin Beta kan maar liefst 916 megawatt aan energie ontvangen en naar land brengen. Dit betekend meer dan één miljoen huishouders per jaar op het vaste land van Duitsland.

Na haar eerste bezoek aan de Eemshaven, vertrok de Glomar Worker woensdagmiddag om 16 uur weer.

Translate