Scheepvaart

Ex Fremantle Highway geladen op zware ladingschip Boka Vanguard

Eemshaven- De volgende stap voor de ex Fremantle Highway komt steeds dichterbij. Het schip is na de brand volledig ontmanteld en enkele dekken, zonder brandschade, zijn behouden gebleven. Onder andere de motorruimte was compleet in takt en is dan ook compleet gereviseerd om weer te gebruiken in een nieuw leven.

Het schip, dat tegenwoordig de naam Floor heeft, zal bij een scheepswerf in China weer worden opgebouwd om bij een nieuwe eigenaar weer verder te gaan. Ro-Ro carriers zijn met de groeiende markt van onder andere elektrische auto’s erg gewild, maar eveneens ook erg kostbaar. Daarnaast hebben deze schepen een lange bouwtijd. Met name de motorruimte is natuurlijk het kostbaarste deel van het schip en partijen stonden dan ook te springen om het schip over te kopen.

De verscheping van het schip had nogal wat haken en ogen, hetzij dat de Inspectie Leefomgeving en Transport het schip als afval zag. Het vervoeren van een afvalstof naar het buitenland valt onder de regeles van de Europese Verordening Overbrenging Afvalstoffen. Omdat China niet onder de Europese Unie valt, of landen welke in de verordening zijn aangemerkt, was het vervoeren in eerste instantie dan ook niet toegestaan.

Toch heeft de huidige eigenaar, Koole Contractors, de IL&T weten te overtuigen om het schip alsnog te vervoeren. Voor het schip was het dan vandaag ook een belangrijke mijlpaal. Floor werd vandaag geladen op het halfafzinkbare zware ladingschip Boka Vanguard, welke het schip naar China gaat transporteren.

Bj de 275 meter lange en ruim 70 meter brede dek van de Boka Vanguard lijkt de Floor maar klein. Floor heeft een lengte van 199,97 meter en een breedte van 32,26 meter. De komende dagen zal het schip worden vastgezet aan dek van de Boka Vanguard. Zodra deze klus geklaard is, zal de Boka Vanguard gaan vertrekken en koers zetten richting het Verre Oosten.

Bron: LinkedIn Boskalis

Translate