Scheepvaart

Eerste LNG-tanker van het type Moss Rosenberg in Eemshaven

Eemshaven- Het is een komen en gaan van LNG-tankers de laatste weken. De Eems Energy Terminal in de Wilhelminahaven van de Eemshaven draait volop. Op dit moment komt ongeveer om de drie dagen een tanker naar de Eemshaven. Elke keer weer zijn dit grote gevaartes.

Ondanks dat al vele LNG-tankers de Eemshaven inmiddels hebben aangedaan, is er altijd nog ruimte voor een primeur. Zondagochtend rond vijf uur kwam de eerste LNG-tanker met het Moss Rosenberg principe de Eemshaven binnen. De tanker genaamd de Marvel Pelican heeft een lengte van 299,90 meter, een breedte van 48,90 meter en een diepgang bij aankomst van 10,80 meter.

De Marvel Pelican valt op door de vier grote bollen aan dek. Het vervoeren van LNG in deze bollen wordt ook wel het Moss Rosenberg systeem genoemd. Het systeem is ontwikkeld door de Moss Rosenborg werf, vandaar ook de naamgeving. Het systeem bestaat uit bolvormige tanks welke als het ware in het schip zijn geplaatst. Tussen de scheepswand en de bol zit echter nog wel ruimte zodat, bij een aanvaring of aan de grond lopen, dit geen gevaar oplevert voor de LNG-tank. De tanks zijn gemaakt van een aluminiumlegering, met een inwendige diameter van maximaal 40 meter en een schaaldikte van 50mm.

De tanks zijn afgesloten middels een bolvormige stalen tankdeksel, zodat de tank wordt beschermd tegen weersinvloeden. De deksel kan ook controle bieden over de atmosfeer in de tank.

De Marvel Pelican kan maar liefst 155.985 kuub met LNG vervoeren op een temperatuur van -163 graden Celsius. Het is schip is opgeleverd in 2019 en heeft een voorstuwing op basis van het DFDE principe. Hierbij kan het schip zowel op brandstof als op gas varen en wekken de motoren elektriciteit op om de voortstuwingsmotoren te laten aandrijven.

Translate