EU-financiering voor aanleg zware lading kade, WINdQUAY, bij Buss Terminal
Eemshaven- Buss Terminal Eemshaven B.V. (BTE) heeft in samenwerking met Groningen Seaports (GSP) het WINdQUAY project gelanceerd, een significante upgrade van de infrastructuur die ontworpen is om de heavy-duty kadecapaciteiten op de Buss Terminal in de Eemshaven verder te versterken. Het project, dat medegefinancierd wordt door de Europese Unie via het European Climate, Infrastructure and Environment Executive Agency (CINEA), heeft als doel de infrastructuur van de terminal uit te breiden ter ondersteuning van de groeiende offshore windenergiesector in de Noordzee.
Het primaire doel van het WINdQUAY project is om de draagkracht van de bestaande kade te vergroten en de bodem voor de kade te verbeteren om zo extra flexibiliteit te bieden voor het faciliteren van grote offshore windinstallatieschepen op de grootste offshore windterminal in de Europese Noordzee. Het project heeft als doel om de aanzienlijke belastingen van de onderdelen van de windturbines en de installatieschepen tijdens het laden en lossen te kunnen dragen. De kade zal worden verbeterd met een draagvermogen van 40 ton/m².
“Het WINdQUAY-project is een cruciale stap in de verbetering van de infrastructuur op Buss Terminal Eemshaven. Door nog een heavy-duty kade te bouwen, vergroten we de flexibiliteit en creëren we een efficiëntere basis voor offshore windenergieprojecten in de Noordzee”, zegt Marc Wegman, Managing Director van Buss Terminal Eemshaven. “Met de groeiende rol van offshore wind in de Europese energietransitie zal deze ontwikkeling het belang van Buss Terminal Eemshaven als havenlogistiek expert verder versterken.” De verbeteringen aan de kade en de omliggende infrastructuur onderstrepen de rol van Buss Terminal Eemshaven als belangrijke partner voor offshore windprojecten in het Noordzeegebied.
Bron: Persbericht Buss Terminal