Kraanschip Saipem 7000 draait in Doekegatkanaal

Eemshaven- De immense blauwe kranen van het kraanschip Saipem 7000, die vanuit vele hoeken van de provincie zijn te zien. Het is inmiddels bijna vastgelegd als de skyline van de Eemshaven. Een ieder die in de haven komt, heeft de Saipem inmiddels al wel zien liggen.

Vandaag stond een grote operatie op het programma. Na zes maanden kwam de Saipem van haar ligplaats in de Wilhelminahaven. Het schip moest gedraaid worden om de verdere onderhoudswerkzaamheden te kunnen uitvoeren, voordat het schip weer start met een nieuw project.

Om 8 uur vanochtend begon de klus om de Saipem 7000 te draaien. Twee loodsen aan boord om de kapitein te adviseren en alles in goede banen te leiden. Op eigen kracht, maar met de assistentie van twee sleepboten Mars en Brent, kwam de Saipem 7000 rond 11 uur los van de kant. Met een snelheid van ongeveer 2 kilometer per uur kwam het schip dan richting het Doekegatkanaal. In een uur tijd werd het schip volledig gedraaid om kort daarna weer richting haar ligplaats te gaan.

De verwachting is dat de Saipem 7000 nog tot eind juli in de Eemshaven zal verblijven. Het volgende project van de Saipem 7000 is inmiddels al bekend. Het schip zal 54 fundaties installeren voor windturbines in het NnG offshore windpark, 15 kilometer uit de kust van Schotland. Daarnaast zal de Saipem ook verantwoordelijk zijn voor het transport en de installatie van de offshore substations. Ook wel stopcontacten genoemd waar de opgewekte energie op binnen komt en vanuit daar wordt getransporteerd naar land. Het NnG windpark zal een capaciteit krijgen van 450 megawatt en gebouwd worden in waterdieptes tot 60 meter. Inmiddels worden er aan boord van de Saipem al voorbereidingen getroffen voor het NnG windpark en wordt er gewerkt aan het bouwen van de fundaties.

Na het NnG project zal de Saipem koers zetten richting Taiwan voor een klus in het Formosa 2 offshore windpark. Het schip zal hier 32 fundaties plaatsen,  eveneens voor windturbines. Met deze twee nieuwe contracten is maar liefst 750 miljoen euro gemoeid.

 

error: Content is protected !!