Scheepvaart

Eerste nieuw gebouwde hybride schip in Eemshaven

Eemshaven- Nog strak in de verf en glimmend tegen de grauwe winterluchten, altijd mooi als nieuwbouwschepen de Eemshaven aandoen. Ditmaal het laatste schip van de Royal Bodewes werf in Hoogezand, de Aasfjell.

Op 8 oktober van dit jaar werd de Aasfjell te water gelaten bij de werf in Hoogezand en kreeg het schip dan ook voor het eerst water onder de kiel. Na een afbouwfase kon de reis over, onder meer, het Eemskanaal beginnen om richting de Eemshaven te gaan. Vanuit de Eemshaven werden proefvaarten gemaakt en het schip wordt voorbereid op haar eerste echte reis.

De Aasfjell is gebouwd voor de Noorse rederij Aasen Shipping. Het schip is het eerste nieuwbouw schip met hybride voortstuwing in Europa. Hybride voortstuwing komt al veelal voor in de scheepvaart, echter zijn dit veelal omgebouwde schepen. De Aasfjell heeft een lengte van 119,95 meter en een breedte van 15,80 meter. Het schip is voorzien van een Sennebogen 870 Electric kraan die boven de ruimen van het schip kan worden verplaatst. Hiermee kan het schip zelfstandig lossen met een snelheid van ongeveer 650 ton per uur. Hierbij gaat het vooral om bulklading, zoals stenen, maar ook het laden en lossen van bigbags is mogelijk.

Translate