Scheepvaart

Autowrakken in Eemskanaal worden geborgen door marineduikers

Delfzijl- Specialistische duikers van de marine zijn gisteren op verzoek van de politie begonnen met het bergen van autowrakken in het Groningse Eemskanaal. Er liggen naar verluidt tientallen voertuigen onderwater, waarvan een aantal mogelijk betrokken is bij delicten of vermissingszaken.

Tussen Groningen en Delfzijl zouden zo’n 26 objecten in het water liggen. Dat zijn veelal auto’s, maar ook karren, trekkers of oud-ijzer. Gisteren werden vier voertuigen geborgen ter hoogte van de Borgbrug in Groningen. Volgende week wordt de klus vervolgd. Rijkswaterstaat deed ‘de vondst’, maar omdat deze voor de scheepvaart geen gevaar vormt werd er niets mee gedaan.

“Wij kijken daar natuurlijk met een andere bril naar”, benadrukt Louis van der Meij van de Politie Landelijke Eenheid. “Wrakken horen immers niet in het water. Ze kunnen bijvoorbeeld gestolen zijn, verband houden met vermissingszaken of gebruikt zijn bij misdrijven.”

Tijdens een verkenningsduik in april werd duidelijk dat kentekens niet afgelezen konden worden, omdat de voertuigen verkeerd liggen, de kentekenplaten ontbreken of beschadigd zijn. “Ze moeten dus geborgen worden, ook om te kijken of we nog personen aantreffen. We hebben bij tenminste één voertuig kunnen zien dat de airbags zijn uitgeklapt. Het kan zijn dat we hier nog inzittende(n) aantreffen.”

De politie heeft duikers in dienst, maar die zijn onderdeel van de arrestatieteams en komen alleen in actie op plaatsen delict. Bovendien hebben deze teams niet de benodigde apparatuur en specialistische kennis in huis voor dit soort specifieke bergingswerken. De Defensie Duikgroep (DDG) heeft dat wel.

“Voor deze opdracht wordt het ‘salvage en constructieteam’ ingezet met sonar en robotica. Deze sectie bergt met name wrakken en voert onderwaterreparaties aan schepen uit”, vertelt commandant kapitein-luitenant-ter-zee Sander Kool. Naast het feit dat de marineduikers de kennis in huis hebben, duiken ze ook ‘forensisch bewust’. Kool legt uit: “Ze weten hoe ze met de politie samenwerken en hoe ze veilig omgaan met bewijs.”

Ook de specialistische apparatuur maakt het verschil. “We hebben het gebied in april eerst nauwkeurig in kaart gebracht met onze hoogfrequente sonar. Zo weten we precies waar de wrakken liggen”, verduidelijkt operatieleider LTZ2OC Christian. 

De DDG werkt steeds vaker, ook voor deze klus, met autonome systemen. “Denk aan robots met armen en grijpers, die onder water dingen kunnen vastpakken en meenemen. Duiken zal in de toekomst fundamenteel veranderen. Deze inzet is een stap in die richting”, voegt commandant Kool toe.

Bron tekst + foto’s: Defensiekrant

Translate