Scheepvaart

Schepen botsen in Duitse deel Noordzee, één schip gezonken

Eemshaven- Vanochtend vroeg zijn twee schepen met elkaar in aanvaring gekomen. Eén van de schepen is hierbij gezonken en verschillende bemanningsleden zijn nog altijd niet gevonden.

Het ongeval gebeurde op de vroege dinsdagochtend om 04:55 uur. De coaster Verity (lengte 91,25 meter, breedte 14 meter) en de bulkcarrier Polesie (lengte 189,99 meter, breedte 28,53 meter) kwamen 31 kilometer ten noordoosten van Langeoog en 22 kilometer ten zuidwesten van Helgoland met elkaar in aanvaring. De situatie op zee was tijdens het ongeval zeer slecht, windkracht zes Beaufort en een golfhoogte van rond de drie meter. Al snel na de aanvaring, rond 05:20 uur, was het contact met de Verity weg en verloor het AIS-signaal. Het schip is rond deze tijd dan ook gezonken naar een diepte van circa 30 meter. Het schip had een lading staal geladen in Bremen en was onderweg naar het Engelse Immingham. De Polesie is nog steeds varende en vertoond geen onveilige situaties.

Aan boord van de Verity zaten zeven bemanningsleden. Twee bemanningsleden zijn levend uit het water gered en één bemanningslid werd helaas overleden uit het water gehaald. De overige vier bemanningsleden zijn momenteel nog steeds zoek, maar gedacht wordt dat zij zich nog in het schip bevinden. Duikers zijn ter plaatsen en hebben deze middag ook al gedoken om te zoeken naar een teken van leven. Helaas nog zonder succes, mede omdat de omstandigheden ook erg moeilijk waren, slecht zicht en sterke stroming.

Nog steeds worden ook zoekslagen gemaakt naar de vermiste bemanningsleden. Maar liefst zes reddingsboten van de Duitse reddingsdienst DGzRs werken mee aan de zoekactie, hetzij de Hermann Rudolf Meyer, Ernst Meier Hedde, Hamburg, NIS Randers, Theo Fischer en Hermann Marwede. Daarnaast vaart de Duitse Kustwacht nog met meerdere schepen, de Nordic, Bad Duben en Jade. Ook vaart nog de Duitse loodsboot Wangeroog mee.

De gehele dag, sinds het ongeval gebeurde, is de zoekactie al bezig. Naast de schepen werden ook verschillende helikopters en een kustwachtvliegtuig ingezet om te zoeken naar de drenkelingen. Het Britse cruiseschip Iona, welke onderweg was van Hamburg naar Rotterdam, heeft ook haar hulp aangeboden en heeft met hun bijboten geassisteerd bij het zoeken en de redding van de drenkelingen. Het cruiseschip heeft namelijk ook artsen aan boord, dus snel te hulp konden schieten.

De zoekactie wordt bemoeilijkt door het getij, wanneer het getij namelijk verandert dient het zoekgebied te worden aangepast. Stroming, wind en getij dienen hierbij altijd in de gaten te worden gehouden. De vaargeul, rondom het zoekgebied, is zo ver dat kan afgesloten voor overig scheepvaartverkeer zodat de zoekactie niet wordt gehinderd. Het ongeval vond plaatse op het verkeersscheidingsstelsel van twee scheepvaartroutes, welke vallen in één van de drukst bevaren gebieden in de wereld.

Bron informatie: NDR en DGzRs
Bron foto: DGzRs

Translate