Krachtpatsers aan de kade
Eemshaven- In de Julianahaven liggen momenteel twee krachtpatsers aan de kade. De kraanpontons Hebo-Lift 10 en de Matador 3. Naast deze twee krachtpatsers ligt een ponton met daarop een speciale lading, een nieuwe sluisdeur voor het sluizencomplex bij Brunsbüttel.
In Emden is gewerkt aan de bouw van nieuwe sluisdeuren voor het sluizencomplex in Brünsbuttel. Bij het complex wordt gewerkt aan een uitbreiding van het bestaande complex met een nieuwe vijfde sluiskolk. Deze nieuwe zeesluis tussen de Elbe en het kanaal naar Kiel zal een lengte krijgen van 360 meter. Hiermee kan het sluizencomplex nog meer schepen ontvangen, alhoewel gemiddeld al 120 schepen dagelijks de sluizen passeren. De deuren hebben een gewicht van 2.500 ton en dienen dan ook met zorg te worden getransporteerd. Deze week kwam de eerste sluisdeur aan in de Eemshaven. In de Eemshaven zal de sluisdeur klaargemaakt worden voor transport naar Brünsbuttel.
Naast de sluisdeur liggen ook twee krachtpatsers in de haven. De kraanpontons, ook wel drijvende bokken genoemd, Hebo-Lift 10 en de Matador 3 zijn al van ver te zien. De Hebo-Lift 10 heeft een hijscapaciteit van 2.200 ton en een hijshoogte van 83,20 meter. De Hebo-Lift 10 heeft een lengte van 83,29 meter, een breedte van 36,90 meter en een diepgang van maximaal 7 meter.
De Matador 3 daarentegen heeft een hijscapaciteit van 1.700 ton en een hijshoogte van 70 meter. De drijvende bok heeft een lengte van 70 meter, een breedte van 32 meter en een diepgang van 6 meter.










